Quinoa met geroosterde groenten 1


Dishcover is 3 jaar en daar horen 3 nieuwtjes bij!

1. Een nieuwe website!

Vanaf nu kan je nog meer genieten van alle recepten op mijn website.
Alle recepten in 1 oogopslag, overzichtelijk onderverdeeld in verschillende categorieën.
Met de zoekfunctie vind je direct het gerecht dat je zoekt.

2. Win een workshop vegetarisch koken.

Omdat het vandaag ook wereldveggiedag is, geef ik één workshop vegetarisch koken cadeau.
Wat moet je doen om te winnen?
Schrijf je in op de Dishcover mailinglijst (hiernaast). Zo mis je geen enkel berichtje en krijg je een melding van elk nieuw recept.
Uit deze inschrijvingen kies ik 1 gelukkige winnaar. Die persoon mag op 16/10/2015 gratis naar de open workshop ‘lekker vegetarisch koken‘ komen. De winnaar maak ik zondagochtend 04/10/2015 bekend.

3. Quinoa met geroosterde groenten en chips van peterseliewortel.

Natuurlijk trakteer ik jullie op wereldveggiedag ook met een lekker vegetarisch gerechtje: quinoa met geroosterde groenten en chips van peterseliewortel.
Quinoa met geroosterde groentenEen eenvoudig, vegetarisch gerecht dat snel klaar is. Door het gebruik van quinoa is het bovendien glutenvrij.
Van de quinoaplant eten wij de zaden. Met deze zaden kan je op dezelfde manier koken als met rijst.
Quinoazaden moet je grondig spoelen onder stromend water alvorens je ze gebruikt. Vaak zijn de zaden nog bedekt met een laagje saponine, wat het een bittere smaak kan geven.

Vanaf oktober kunnen ook de eerste peterseliewortels geoogst worden. De peterseliewortel is een vergeten groente, die toch heel lekker is.
De plant wordt voornamelijk geplant om zijn wortel, maar ook het blad is eetbaar. Verwerk de wortel in een puree, soep of stoofpot. Je kan hem vervangen door knolselder of pastinaak.
Peterseliewortel

Wat heb je nodig?

voor 4 personen

2 kopjes quinoa, grondig gespoeld – 1/2 bloemkool in roosjes – 1/2 broccoli in roosjes – 300 g spinazie – 150 g bruine beukenzwammen – lekkere olijfolie – peper – zout – teentje look – 1 sjalot – 1 peterseliewortel – een takje waterkers en een eetbare bloem om je bord af te werken.

Hoe maak je het?

Spoel de quinoa grondig onder stromend water. Bereid de quinoa volgens de instructies op de verpakking.

Was en verdeel de bloemkool en broccoli in roosjes. Doe ze in een ovenschotel, besprenkel met wat olijfolie en kruid met peper en zout.
Schuif de schotel gedurende 15 minuten in een voorverwarmde oven van 180 C.
Was ondertussen de spinazie grondig en droog de blaadjes in een slazwierder of met een handdoek. Doe de spinazie in een ovenschotel, besprenkel met olijfolie. Kruid met peper en zout.

Roer de bloemkool- en broccoliroosjes na 15 minuten goed om.
Schuif nu de schotel met de spinazie samen met de bloemkool/broccoli schotel voor 15 minuten in de oven.

Schil ondertussen de peterseliewortel in dunne schijfjes en frituur ze goudbruin op 140° C tot alle vocht verdwenen is. Laat ze uitlekken op een stukje keukenpapier.

Borstel de beukenzwammen proper. Snipper de sjalot fijn en pers een teentje look. Stoof in een ruime pan de sjalot glazig aan in olijfolie. Voeg de geperste look toe en de beukenzwammen. Bak ze krokant.

Voeg de gekookte quinoa toe en de geroosterde bloemkool, broccoli en spinazie.

Schep dit quinoa-groentemengsel op je mooiste bord. Versier met de krokante peterseliewortelchips en werk af met een groen blaadje en een mooie, eetbare bloem.

Smakelijk!

En vergeet je niet in te schrijven op de Dishcover mailinglijst. Zo maak je kans op een gratis workshop lekker vegetarisch koken.
Quinoa met geroosterde groenten


Delen?
Share on Facebook0Pin on Pinterest0Email this to someonePrint this page

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “Quinoa met geroosterde groenten